Sverige ska inte spela en normal fotbollsmatch mot Frankrike. Det vore nästan självskadebeteende.
Det låter hårt, men det är bara den ärliga starten. Frankrike har bättre spelare, mer fart, större bredd och ett helt annat favoritskap. Sverige har tagit sig vidare i VM, absolut, men också hunnit förlora med 1–5 mot Nederländerna och tappa Isak Hien inför slutspelet.
Det här är inte en match där Sverige ska visa att man egentligen är lika bra som Frankrike.
Det här är en match där Sverige ska göra allt för att Frankrike inte ska få spela som Frankrike.
För om Sverige spelar normalt mot Frankrike vinner Frankrike normalt.
Frankrike ska inte bjudas på en riktig match
Det finns en svensk förälskelse i den hedersamma förlusten. Särskilt i fotboll.
Vi kan stå där efteråt och säga att Sverige stod upp bra. Att spelarna gjorde det svårt för motståndaren. Att det finns saker att bygga vidare på. Att insatsen ändå var stark, med tanke på förutsättningarna.
Allt det kan vara sant.
Det kan också vara ett prydligare sätt att säga att man åkte ur VM.
Sverige ska inte gå in i den här matchen för att samla vuxenpoäng. Det finns inga bonuspoäng för att förlora på ett sätt som får franska spelare att klappa någon svensk på axeln efteråt.
Det här är slutspel. Antingen går man vidare eller så åker man hem.
Därför måste Sverige behandla Frankrike som ett problem, inte som ett fotbollstest. Frankrike är inte en skoluppgift där Sverige ska visa vad man kan. Frankrike är ett hinder som ska flyttas, bromsas, störas och helst göras ganska irriterat.
Om matchen efter 25 minuter är ryckig, hackig och lite tråkig för neutrala tittare har Sverige förmodligen börjat bra.
Det fulaste vore att förlora snyggt
Ful fotboll har fått oförtjänt dåligt rykte.
Sverige ska inte sparka ner folk, filma sig genom matchen eller samla på sig dumma kort. Det är inte poängen. Dum fulhet är bara dumhet.
Smart fulhet är något annat.
Smart fulhet är att aldrig låta Frankrike få rytm. Att inte slå den extra passningen på egen planhalva bara för att den ser vuxen ut. Att inte ge bort ytor centralt för att man vill “spela sig ur situationen”. Att inte stressa fram anfall som bara ger Frankrike ännu en omställning.
Smart fulhet är att flytta matchen från franska fötter till svenska närkamper.
Sverige måste göra varje fast situation större än den egentligen är. Varje inkast nära fransk planhalva ska kännas som början på något jobbigt. Varje hörna ska ta tid, plats och luft. Varje andraboll ska vara ett litet gräl.
Det finns matcher där man visar mod genom att spela ut.
Det här är snarare en match där modet ligger i att strunta i hur det ser ut.
En ful svensk 1–0-dröm är bättre än en vacker svensk 1–3-förlust. Det borde inte ens vara kontroversiellt.
Sverige är inte Frankrike – bra
Det värsta Sverige kan göra är att försöka bevisa att man kan spela som ett bättre lag.
Det kan man inte.
Sverige ska inte låtsas vara Frankrike. Sverige ska inte bygga matchen på idén att man kan matcha fransk individuell kvalitet över 90 minuter bara genom att ha en bra dag. Det är precis den sortens tanke bättre lag älskar.
Favoriter vill att underdogs ska vara lite stolta. Lagom modiga. Lagom offensiva. Lagom intresserade av att visa upp sig. Då blir matchen öppen nog för att kvalitetsskillnaden ska synas.
Sverige borde göra motsatsen.
Frankrike ska känna att det här inte är den match de såg framför sig. Att ytorna är fel. Att tempot dör. Att duellerna kommer oftare än de borde. Att bollen inte kommer tillbaka så snabbt. Att Sverige inte är där för att delta i något snyggt VM-klipp.
Det betyder inte att Sverige ska parkera bussen i 90 minuter och hoppas på ett mirakel. Sverige måste fortfarande anfalla när läget finns. Men anfallen behöver inte vara vackra. De behöver vara obekväma, direkta och enkla på rätt sätt.
Sverige ska inte fråga: “Hur spelar vi bäst fotboll mot Frankrike?”
Sverige ska fråga: “Vilken match vill Frankrike helst slippa?”
Det är där chansen finns.
Respekt är överskattat
Oddsen säger redan det alla vet: Frankrike är favorit. Den som vill ha det svart på vitt kan läsa vår genomgång av Sverige – Frankrike odds i VM 2026. Frågan är inte om Sverige har bättre spelare. Frågan är hur man gör en match där bättre spelare får så lite nytta som möjligt av att vara bättre.
Det är också därför den vanliga frågan, om Sverige kan slå Frankrike i VM, egentligen börjar på fel ställe.
Klart Sverige kan slå Frankrike. Det är fotboll. Men inte genom att göra matchen bekväm för Frankrike.
Sverige ska sluta jaga respekt.
Respekt är vad man pratar om när man redan börjat förhandla med förlusten. “Vi ska visa att vi hör hemma här.” “Vi ska göra en bra prestation.” “Vi ska vara modiga.”
Nej.
Sverige hör hemma i matchen eftersom Sverige är där. Sverige behöver inte få Frankrikes godkännande. Sverige behöver inte få erkännande från neutrala tv-kommentatorer. Sverige behöver inte lämna VM med en snygg förlust och en känsla av att framtiden ändå är ljus.
Sverige behöver hitta ett sätt att få Frankrike ur balans.
Det kan vara perioder med lågt försvar. Det kan vara längre bollar bakom ytterbackar. Det kan vara fasta situationer som dras ut till små svenska folkomröstningar i straffområdet. Det kan vara en matchbild som ingen taktiktavla vill kännas vid.
Bra.
Det är Frankrike som ska vara obekvämt, inte svenska fotbollsesteter.
En normal match är redan förlorad
VM-slutspelet är tydligt nog. Matchen ligger i FIFA:s officiella spelschema, och när bollen väl rullar spelar det ingen roll hur matchen borde se ut på papperet.
På papperet är Frankrike bättre.
På papperet har Frankrike fler matchvinnare.
På papperet ska Frankrike gå vidare.
Sveriges uppgift är att riva sönder papperet.
Inte med romantik. Inte med floskler om att allt kan hända. Inte med någon svensk mellanmjölksdröm om att stå upp bra och sedan åka ut med hedern i behåll.
Sverige måste spela som ett lag som förstår sin egen underlägsenhet och använder den rätt.
Det finns något befriande i det. När man inte är bäst behöver man inte uppföra sig som bäst. Man behöver bara vara värst att möta.
Frankrike får ha bollen. Frankrike får ha favoritskapet. Frankrike får ha de stora namnen.
Sverige ska ha matchen som ingen fransman riktigt vill spela.
Och om det inte räcker? Då åker Sverige ut.
Men då har Sverige i alla fall inte gjort det fulaste av allt.
Förlorat snyggt.